maandag 20 januari 2014

'Lazy housewife' apple crumble

Mijn drie kindertjes (1 puber, 1 bijna puber en 1 kleuter) zijn steeds uitgehongerd als ze van school komen. Het eerste wat dochterlief mij zegt bij de schoolpoort is niet: "Dag lieve mama, wat ben ik blij jou weer te zien", maar "Wat eten we als vieruurtje?"

Ik wil natuurlijk als perfecte (ahum) mama, mijn kroost volstoppen met fruit, maar hongerige wolven nemen ook geen genoegen met een banaantje hé!
Er moet dus zwaardere kost op tafel komen. Zeker omdat we vaak pas laat avondeten, wegens het drukke hobbyschema van dochterlief. Met een croque monsieurtje of een vers soepje zijn ze meestal wel te paaien, maar pas echt blij worden ze van lekker vettige en/of zoete kost.

Vandaag kwam ik op het idee om eens een apple crumble taart te bakken.
Lekker vettig en zoet (zij blij) en met veel appeltjes erin (ik blij).
Omdat ik een hekel heb aan ingewikkelde, moeilijke en tijdrovende recepten (die toch in een mum van tijd worden binnengepeeld), heb ik  de bestaande recepten die ik vond op internet wat gepimpt tot een gemakkelijkere versie.



Dit heb je nodig:

  • een kant en klare kruimeldeegbodem
  • 4 à 5 appels
  • sap van een halve citroen
  • een koffielepel kaneel
  • 100 g boter
  • 100g bloem
  • 80 g  bruine suiker
  • 100 g amandelschilfers
  • wat vloeibare honing

Zo maak je het:

  • (hetelucht) oven voorverwarmen op 180°C
  • appels schillen en in (kleine) stukjes snijden
  • besprenkelen met citroensap en met kaneel
  • taartbodem uitrollen en er een ronde bakvorm mee bekleden
  • bodem inprikken met een vork
  • appelstukjes op de bodem verdelen (een centimeter aan de randen vrijlaten)
  • voor de crumble: boter, bloem, suiker, amandelschilfers en honing (met de handen) mengen tot een kruimelige massa
  • verdeel de crumble over de appelstukjes en plooi de rand van de bodem wat naar binnen
  • ongeveer 40 minuten bakken in de oven op 180°c

Geloof me, dit is een heerlijk dessertje waarmee je zeker gaat scoren en dat eigenlijk in een handomdraai klaar is.
Waarneer je er een echt caloriebommetje van wil maken kan je het serveren met een bolletje vanille ijs en een toefje slagroom.


Zalige zonde...


2 opmerkingen:

  1. klinkt idd ook heerlijk, ik maak zelf bij voorkeur makkelijke appeltaart met havermout (ook heul gezond toch?) (http://silliesullie.blogspot.nl/2010/02/snelle-appelkruimeltaart.html ) die is nog sneller klaar en net zo snel op ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor deze goede tip! Ik vind havermout ook heel lekker en het is inderdaad erg gezond.

      Verwijderen