woensdag 5 februari 2014

Quiche

In een vorig leven vond ik quiches heel lekker, maar dacht ik dat ze moeilijk zelf te maken waren.
Ik kocht ze dus kant en klaar in de supermarkt of in de natuurwinkel.

Nu besef ik wat een geldverspilling dit eigenlijk was. Quiches zijn juist heel erg makkelijk zelf te maken en bovendien zijn ze dan nog veel lekkerder (en ongetwijfeld gezonder).
Je kan er ook eindeloos mee variëren, naargelang het seizoen, je smaak of... gewoon naargelang wat je in je koelkast hebt liggen.

Een van mijn favoriete quiche receptjes is:


Quiche met prei, gerookte zalm en geitenkaas

Dit heb je nodig:
  • 1 kant en klaar (rond) vel bladerdeeg
  • 3 eieren
  • 200 ml room (mag light of soja room zijn)
  • 2 of 3 prei stronken (alleen het wit gebruiken)
  • 200 g gerookte zalm
  • geitenkaas (zonder korst), hoeveelheid naargelang smaak
  • zwarte peper en zout
  • wat Provençaalse kruiden (zonder zout) 
  • wat olijfolie
  • gesnipperde bieslook

Zo maak je het:
  • Oven voorverwarmen op 175 C°.
  • Vel bladerdeeg even op kamertemperatuur laten komen, en uitrollen in een ronde (taart)vorm.
  • De randjes van het vel bladerdeeg wat naar binnen plooien en de bodem hier en daar inprikken met een vork.
  • De prei in ringen snijden en een 10-tal minuten aanstoven in wat olijfolie.
  • De eieren klutsen en er de room aan toevoegen.
  • Goed kruiden met peper, Provençaalse kruiden en een beetje zout (opgelet: de gerookte zalm is al vrij zout).
  • De prei verdelen over het bladerdeeg en hierover het eiermengsel uitgieten.
  • De geitenkaas verbrokkelen en verdelen over de quiche (mag ook zonder als je dit niet zo graag lust).
  • Afwerken met wat bieslook.
  • Een 25-tal minuten bakken op 175 C°.



Serveer deze quiche lauwwarm met een slaatje, en je hebt een lekkere en (redelijk) gezonde lunch.

3 opmerkingen:

  1. Oh, dat ziet er heerlijk uit zeg! Zodra ik niet meer zwanger ben ga ik dit proberen. Nu eet ik even geen zalm...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gerookte zalm mag niet als je zwanger bent hé. Binnenkort komt er een lekker quiche receptje zonder zalm! ;-)

      Verwijderen
  2. Als de quiche zoals hierboven afbakt wordt het deeg niet gaar,na een 15min.xtra nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen