vrijdag 9 mei 2014

Snel, makkelijk, goedkoop en lekker: aardappelsoep

(Bijna) niets meer in huis en geen zin/tijd om naar de winkel te gaan. Klinkt dit je bekend in de oren?
Meestal is vrijdag mijn vaste boodschappen dag, en red ik het een hele week met één bezoekje aan de supermarkt. Tussendoor wordt er dan nog wel brood gekocht bij de bakker of wat groenten op de markt. Gisteren was de voorraad groenten echter bijna helemaal op, op 2 stronken (of hoe noem je dat?) prei na dan. Maar wat doe je nu met 2 preistronkjes voor een bende veelvraten? Niets toch!
Wel had ik nog aardappelen in huis waar een heel bataljon mee gevoed kon worden. Jammer genoeg stonden die aardappelen  al vol met van die vieze uitlopers. Weggooien die handel? No way! Gewoon schillen en niemand merkt er iets van ;-)
Waarom eens geen aardappelsoepje maken dacht ik bij mezelf. Klinkt een beetje raar hé, aardappelsoep, maar wie niet waagt niet wint!
Ik mikte gewoon alle ingrediënten bij elkaar die ik nog in huis had en, toegeven... eigen lof stinkt, maar het resulteerde in een soepje dat best te pruimen was: een mooi roomwit, smeuïg soepje dat erg lekker was.


Dit heb je nodig:
  • 1 kilo aardappelen in kleine blokjes gesneden
  • 2 stronkjes prei (alleen het wit gebruiken)
  • 3 knoflookteentjes
  • 2 uien
  • 3 cm verse gember
  • verse (of gedroogde) rozemarijn
  • 750 ml melk
  • 1250 ml water
  • 4 bouillonblokjes
  • een scheut olijfolie
  • stukjes gerookte zalm
  • peper en zout

Zo maak je het:
  • De uien en de gember fijnsnijden en de knoflook uitpersen.
  • Aanbakken in wat olijfolie tot de uien zacht zijn.
  • De fijngesneden prei en de rozemarijn toevoegen en nog even mee stoven.
  • De aardappelblokjes toevoegen.
  • Het water en de melk erbij gieten samen met 4 bouillonblokjes, en een half uurtje laten koken.
  • De soep fijn mixen.
  • Op smaak brengen met peper en zout.
  • Eventueel serveren met in stukjes gesneden gerookte zalm.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten