dinsdag 8 juli 2014

Terug van vakantie

We zijn er even een weekje tussenuit geweest. Een weekje zonder bloggen, Pinterest, FB, mails checken, ... al moet ik toegeven dat ik wel af en toe op de iPad heb gekeken, dus volledige detox was het nu ook weer niet. Yep, ik geef het toe, ik ben een heel klein beetje verslaafd ;-)

Op vakantie gaan vind ik heerlijk, maar thuiskomen..., daar kan ik pas echt van genieten! Het is net alsof je alles veel meer waardeert als je het een weekje hebt moeten missen.
Ik zorg er altijd voor dat mijn huis opgeruimd en netjes gepoetst is voordat we vertrekken. Dat maakt het nog veel leuker om thuis te komen.

Al moet ik toegeven dat dat spik en span krijgen van mijn huis wel wat extra stress geeft voor het vertrek: het is een druk die ik mezelf opleg, en orde scheppen en poetsen met drie kinders, een man een een hond in je buurt is niet altijd evident. Al zeker niet als je je dan ook nog moet bezig houden met het inpakken van de valiezen, en als er nu één klus is die ik echt verfoei dan is het wel koffers inladen.
Ik stel dat klusje dan ook uit tot het allerlaatste moment, tot grote ergernis van manlief. Die zou het liefst van al een week op voorhand al beginnen te pakken, maar zijn koffer is dan ook op minder dan vijf minuutjes helemaal in orde. Hoe je dat klaarspeelt kan ik me écht niet voorstellen, maar waarschijnlijk zijn mannen een ander soort wezens op dat gebied...
Ik weet nooit wat ik moet meenemen (want je moet toch voorbereid zijn op alle mogelijke soorten weer), ik ben bang iets te vergeten dat belangrijk is (de lader van mijn gsm of zo), ik kan niet kiezen welke kleren ik wil aandoen op vakantie (dus ik neem er véél te veel mee), en dan heb ik het nog niet gehad over de koffers van de kinderen (en de spullen voor de hond)... Ik weet dat het een luxe probleem is, maar hier krijg ik nu echt stress van.

Vertrekken deden we op een onmogelijk vroeg uur. Weer geen probleem voor manlief, maar voor mij, de kids en de hond daarentegen... een hel.
Ik moest dan natuurlijk ook nog (drie keer) checken of alle lichten uit waren, de deuren afgesloten, alle toestellen uit, ... weer stress.
Maar dan is 't nog niet gedaan, want er stond een lange autorit op het programma. Je moet weten dat ik wel iets weg heb van Hyacint Bucket in de auto, uiteraard tot grote ergernis van manlief. Ik ben bang dat we geflitst worden, bang als er wegenwerken zijn, bang op de stukken autostrade in Duitsland waar je zo hard mag rijden als je wilt, bang op smalle, kronkelige wegen, ... een onverbeterlijke angsthaas dus.

Waarom doe ik me al die vakantie stress toch aan?  Stress die eigenlijk voor bijna  90 % overbodig is, als ik het nuchter bekijk. Volgend jaar ben ik volledig zen en doe ik niet meer mee aan die vertrek- stress. Dat neem ik me toch voor, nu op dit moment...
Maar genoeg geklaagd nu. Het was een hele leuke vakantie, maar daarover later meer...



Hebben jullie ook last van vakantie-stress?










19 opmerkingen:

  1. Je foto ziet er in ieder geval wel heel er zen uit!
    Ik hoop dat jullie een fantastische vakantie hebben gehad, ondanks de stress vooraf.

    Om eerlijk te zijn doen wij ons die vakantiestress niet meer aan.
    We rijden nooit meer dan 6 uur op een dag en dan maakt het niet zoveel uit hoe laat je vertrekt. Of we nu om 12 uur of om 3 uur bij ons vakantieadres zijn is ons eigenlijk om het even.
    De avond van tevoren pakken we de auto in met alle tassen. de laatste dingetjes (opladers en toilettassen) pakken we de ochtend van vertrek in.
    Verder slapen 'uit' we tot een uurtje of 8, gaan we op ons gemak ontbijten, doen even een laatste afwasje, pakken de laatste dingetjes (thermosfles met koffie en vooraf gesmeerde broodjes) in en gaan heerlijk relaxt op vakantie.
    Ik heb niet zoveel zin in vakantiestress ♥.

    Welkom terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groot gelijk heb je, volgend jaar pak ik het ook anders aan.
    Dank je wel voor de goede tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken dat ik heb ook altijd vakantiestress, daarom begin ik het liefst twee weken van tevoren al met dingentjes kopen en inpakken haha x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem mij ook elk jaar voor om op tijd met de voorbereidingen te beginnen, maar om één of andere reden komt het er nooit van. Met stress tot gevolg uiteraard ;-)

      Verwijderen
  4. Of ik het nu wil of niet, ik krijg altijd last van vakantiestress. Het helpt dat we nu al vier naar naar dezelfde vakantiebestemming gaan, maar dan nog zijn er momenten dat het me aanvliegt.
    Het idee om het huis helemaal schoon te hebben voor vertrek naar vakantie, heb ik losgelaten. Ik zou het heeeel graag willen, maar het is praktisch niet haalbaar. Ik denk nu bij mezelf: we gaan twee weken weg...andere keren gaan er ook wel twee weken voorbij dat er gedweild/gepoetst/bed verschoond wordt. Dat helpt me om te relativeren. En meestal kom ik met heel veel nieuwe energie terug van vakantie, die energie kan ik meteen gaan gebruiken om op te ruimen en schoon te maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk natuurlijk, ik doe mij die stress van dat poetsen en opruimen zelf aan. Ik vind het gewoon altijd heerlijk om thuis te komen in een opgeruimd huis. Al is dat huis natuurlijk weer binnen de kortste keren helemaal niet meer spik en span...

      Verwijderen
  5. Ik denk altijd: als het gas maar uit is en de deur op slot. En als ik mijn lenzenspullen, bril, bankpas, paspoort en autopapieren maar bij me heb. De rest kan ik kopen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (ik ga dus volledig stressvrij op vakantie. En poets niets extra. Alleen de koelkast gaat leeg... Dit jaar overigens anders omdat mijn huis verhuurd is, maar met mijn poets schema, zie blog, is het goed te doen...)

      Verwijderen
    2. Je huis verhuren tijdens het verlof lijkt me ook wel spannend... maar wel een goed idee eigenlijk!

      Verwijderen
  6. Wij gaan bijna nooit op vakantie maar áls we gaan heb ik ook vakantiestress ja.
    Fijn dat jullie het leuk hadden....!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier ook hoor. Dit jaar gaan we niet, dus dat scheelt weer ;)
    En in de auto ben ik ook zo'n angsthaas. Dus dit jaar lekker thuis en in de omgeving genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, thuis kan ook het ook best leuk hebben, als het weer wat meezit tenminste...

      Verwijderen
  8. de mooiste zin ever... stress is overbodig als je het nuchter bekijkt... Ik heb er echt om gelachen want wat is dat eigenlijk herkenbaar. Ik ben echt een stresskip! en totaal niet nuchter!
    ook de rest is zooo herkenbaar... teveel meenemen omdat je niet kan kiezen (je weet nooit van te voren waar je dan zin in hebt toch??) en zo nog veel meer haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb zo'n last van vakantiestress dat wij dit jaar eens niet gaan! En ik vind het heerlijk omtspannen. Denk dat we in de herfst even weg gaan en niet te ver:)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb last van het gedoe dat er allemaal op school is voor de vakantie. Verder niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik ook last van, vooral die spanning als ze hun rapport krijgen... Het lijkt wel alsof ik daar meer stress door heb dan de kinderen zelf.

      Verwijderen