dinsdag 23 september 2014

Bananencake

Ik eet graag bananen, maar dan mogen ze niet te rijp zijn. Vanaf het moment dat er van die bruine vlekjes op de schil beginnen te verschijnen en dat ze net iets te zacht aanvoelen, vind ik ze echt niet lekker meer. De rest van de familie blijkbaar ook niet, want dan blijven ze altijd onaangeroerd in de fruitschaal liggen.
Weggooien doe ik ze niet hoor, want de kipjes lusten ook wel een rijp banaantje. Toch vind ik het altijd een beetje zonde. Bananen zijn tenslotte niet echt spotgoedkoop, en bovendien hebben ze vele kilometers afgelegd om tot bij ons te raken.
Gelukkig kan je met (over)rijpe bananen hele lekkere cake maken:





Dit heb je nodig:

  • 3 rijpe bananen
  • 130 g bruine suiker 
  • 60 g boter
  • 3 eieren
  • 3 eetlepels water
  • 50 g havermoutvlokken
  • 150 bloem
  • een handje amandelschilfers
  • 2 theelepels bakpoeder 


Zo maak je het:

  • Meng de gesmolten boter met de suiker.
  • Voeg de geklutste eieren en de geplette bananen toe. 
  • Roer goed door en voeg daarna de bloem, het bakpoeder, de havervlokken, de amandelschilfers en het water toe.
  • Roer voorzichtig door.
  • Vet een rechthoekige cakevorm in met boter en bestuif met wat bloem.
  • Bak de cake in een voorverwarmde oven op 180 ° gaar in ongeveer 40 minuten.


9 opmerkingen:

  1. Dat lijkt mij overheerlijk! Ga ik ook eens proberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker èn - VOO mij héél belangrijk - glutenvrij: ik ga het proberen (ben niet zo'n bakwonder)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Er zit wel 150 g gewone tarwebloem in, maar ik denk wel dat je dat kan vervangen door glutenvrij meel.

      Verwijderen
  4. Ik lust wel bananenijs maar een gewone banaan vind ik zo ontzettend vies. Door de kleffe structuur. Ik vraag me af of ik zo'n cake zou lusten. Want hij ziet er wel lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmmm ziet er heel lekker uit! Ik heb het ook al eens gemaakt, ietsje anders dan jouw recept. Maar ik ga dit ook eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker! Ook hier zijn er vaak over-rijpte bananen waar iedereen van af blijft. Ik gooide ze uiteindelijk wel weg maar ga dit recept uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen