zaterdag 4 april 2015

Sh*t! Ik krijg stress van mijn smartphone.

Komt mijn oudste zoon vorige week naar mij: 'Mama, als ge eindelijk eens ne smartphone wilt kopen is 't nu de moment.'
Ik: 'Waarom?'
Hij: 'Door de koers van de dollar wordt hij vanaf morgen 50 euro duurder.'
Tja, en dan komt de gierigaard in mij naar boven natuurlijk.

Ik was, denk ik, de enige in heel België en Nederland die nog altijd met een simpel telefoontje op zak liep. Ik vond dat er niets mis was met dat ding: vijf jaar oud - dat wel - maar nog in prima staat. Waarom zou ik dan een nieuwe kopen in godsnaam? Iets dat nog perfect werkt ga je toch niet vervangen, zegt de consuminderaar in mezelf dan. Nu ja, een échte consuminderaar mag ik mezelf niet noemen hoor, maar ik doe mijn best...

Nu moet ik zeggen dat ik toch af en toe wel wat jaloers begon te worden op de vriendinnen die zoveel  meer kunnen met hun smartphone dan ik, met mijn ouderwetse toestelletje. Maar om zoveel geld uit te geven aan een nieuwe iPhone 6, neen dat zag ik nu ook weer niet zitten.

Gelukkig is de puber hier in huis op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op technologisch vlak, én hij wil ook geen cent teveel uitgeven. Op dat vlak is mijn opvoeding alvast geslaagd dus ;-)
Hij raadde mij een toestel aan van Chinese makelij: geen waardeloze brol, maar een smartphone met hele grote kwaliteiten voor een erg scherpe prijs. Hij kan weten dat het een prima toestel is, want hij heeft sinds enkele maanden er zelf zo eentje. (Voor diegene die het merk graag weten: het gaat over 'One Plus One')

Ok, het deed wat pijn (auw, zoveel geld) maar de bestelling werd geplaatst. Na een 5-tal daagjes stond er dus een koerier voor de deur met mijn pakketje. Altijd een beetje dat sinterklaasgevoel vind ik, als je het pakje dan opent.

Ik blij, eindelijk mee met mijn tijd! Eindelijk een smartphone! Maar nu moest ik natuurlijk nog uitvissen hoe zo'n ding werkt. Mijn zoon gaf onder gezucht en ogengerol wat uitleg: 'Weet gij da nu echt niet? Hoe is da nu toch mogelijk? Allee mama, da kan toch niet! Zelfs ne mens van 80 kan daar mee werken.' Wat zijn ze toch lief hé, onze bloedjes...

Toen ik vroeg waar de handleiding van het ding was, werd de ergernis bij mijn zoon te groot en zei hij: 'Een handleiding? Duh... zoek het maar op op internet. Wie leest er nu handleidingen?'
Ok, ik ben dus duidelijk niet mee! Geen probleem, ik vraag al niets meer, ik zoek het allemaal zelf wel uit. Want zo ben ik dus ook wel: wanneer ik echt iets wil kunnen, bijt ik me er in vast totdat het lukt.

Na een dagje klungelen (zeg maar gerust klungelen in het kwadraat), stressen ('gij stresst echt over alles hé mama'), mensen per ongeluk opbellen ('oh, heb ik u opgebeld?'), zoeken naar mijn wachtwoorden (altijd vergeet ik ze, écht altijd) om in te loggen op Spotify, Bloglovin, FB, Pinterest,... durf ik nu te beweren dat ik er toch al een beetje mee weg ben.


Enne, ik had het nooit verwacht maar... waarom heb ik toch zolang gewacht om een smartphone te kopen. 't Is echt gewéldig. Dju, straks ben ik nog verslaafd.

13 opmerkingen:

  1. Veel plezier met je nieuwe aanwinst! En halverwege je blog dacht ik nog: fijn he, zo'n kind dat je een beetje wegwijs maakt, maar die mening moest ik later bijstellen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben totaal niet met mijn tijd mee.. Het kan dus altijd erger.. Ik ben een mama (27) ZONDER mobiel! En ik moet zeggen het is heerlijk rustig! En bevalt uitstekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk kan ik je geen ongelijk geven, altijd beschikbaar (moeten) zijn geeft best wel stress. Tegenwoordig verwacht iedereen direct, altijd, en op alles een antwoord, maar meestal zie ik zelfs niet dat ik een bericht heb... en dan antwoord in het beste geval pas de dag nadien.

      Verwijderen
  3. Wij hebben geen vaste telefoon en de gsm is voor ons de enige mogelijkheid om voor onze ouders, schoonouders en kinderen altijd bereikbaar te zijn. Onze gsm kochten wij nu ongeveer 10 jaar geleden en die functioneert nog perfect. Het enige wat een gsm voor mij moet kunnen is, bellen en gebeld worden, smsen versturen en kunnen lezen.... Onze gsm is dus een voorhistorisch monster maar zolang hij doet wat ik ervan verlang, zal ik hem niet vervangen.
    Een tijdje geleden kreeg ik van iemand een smartphone cadeau maar ik heb hem doorgegeven aan één van de kinderen aangezien het me niet interesseert dat een gsm zoveel functies heeft.
    Ik hoop dat, als mijn huidige gsm kapot is, ik nog een toestel met weinig functies zal kunnen kopen maar ik betwijfel dat.... lietsbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn man is precies hetzelfde. Vorig jaar kocht hij voor het eerst een smartphone, maar al snel gaf hij hem door aan onze zoon. Zo vervelend dat je die batterij constant moet opladen vond hij.

      Verwijderen
  4. Welkom bij de club! ;-) Ik leef zo hard met je mee... Je weet: als je een app-overzicht zoekt, kan je terecht op mijn blog hé! Ik moet trouwens nog eens een update posten, er zijn er nog een paar héél toffe/nuttige bij gekomen... Enne... je zoon heeft gelijk! Vorige week was ik op een etentje van Broederlijk Delen, 90% van de aanwezigen waren 80-plussers en de meesten haalden gezwind hun smartphone boven om foto's te maken enzo! Was ik blij dat ik een dikke maand ervoor ook de stap had gewaagd en niet in affronte viel... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dan kunnen we niet achterblijven hé ;-) Eigenlijk wel tof dat die 80-plussers met hun tijd mee zijn, vind ik.

      Verwijderen
  5. Hihi...herkenbaar hoor! Ik zat gisteravond in de kerk....prachtige dienst. En wat denk je? Gaat mijn alarm af....sh*t.....ik had toch echt dat ding op stil gezet. Jongste "ik zei toch al dat je het alarm apart moet af zetten!' Slik....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van die dingen heb ik dus ook altijd voor, en dan krijg ik een knalrode kop...

      Verwijderen
  6. Ik heb ook nog een vooroorlog mobieltje; alleen bellen en sms-en. En dat sinds twee jaar.
    Ik houd niet van nieuwe apparaten en ben bang er een verslaving aan te krijgen. Bijv. kijken naar reacties op mijn blog, statistieken, Bloglovin' enz.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp je volledig: je kan uren en uren verspelen op het internet. Ik moet mezelf ook in de hand houden.

      Verwijderen