woensdag 11 november 2015

Zo'n pluizentondeuze, is dat wat?

Ik probeer de laatste jaren een beetje minimalistisch(er) te leven (lees: ik doe mijn best). Deels uit noodzaak (lees: van twee inkomens naar één), maar zeker ook uit overtuiging. Ik word zenuwachtig van te veel spullen om me heen (lees: rommel) en het ongebreideld consumeren (lees: de Acti*ns, Big Baz**rs en Pr*marken van deze wereld platlopen) kan niet blijven duren. We hebben maar één Aarde en het is toch de bedoeling dat onze (achter)kleinkinderen daar ook nog wat geniet van hebben.

Ik heb de indruk dat je tegenwoordig grof gezegd twee 'soorten' mensen hebt: de eerste soort wil véél spullen voor weinig geld. Dit is tegenwoordig geen enkel probleem met alle 'goedkope brol'-winkels die als paddenstoelen uit de grond schieten.
De tweede soort wil liever duurzame spullen die wel even meegaan, en kiest dus eerder voor kwaliteit dan voor kwantiteit. Tuurlijk heeft dit zijn prijskaartje, maar dat nadeel kan je handig omzeilen door in de solden te kopen of voor tweedehands te gaan.

Tweedehands kopen en verkopen is meestal een win-win actie: voor beide partijen levert het voordelen op, en dan hebben we het nog niet eens over de winst die het betekent voor het milieu. De economen onder jullie zullen nu wel opperen dat tweedehands kopen niet echt bevorderlijk is voor de omzet van de winkels en dus slecht voor de economie, maar daar zijn vast ook wel oplossingen voor de bedenken. Slimme (web)shops bieden ook al tweedehands opties aan (smartphones die gerefurbished zijn bijvoorbeeld) de dag van vandaag.

Nu ben ik zeker geen heilig boontje op het gebied van duurzaamheid hoor. Ik doe mijn best, maar sommige dingen koop ik ook gewoon in de Acti*n. Voor schoolspullen bijvoorbeeld zijn ze volgens mij echt wel de goedkoopste. Toch zal je me er niet vaak zien buitenwandelen met een kar vol rommel die ik niet nodig heb. Ik probeer bewust te consumeren en me enkel de dingen aan te schaffen die ik echt meen nodig te hebben (meestal slaap ik er eerst een nachtje over voor ik daadwerkelijk overga tot een aankoop).

Voor je het weet slibt je huis anders binnen de kortste keren dicht met rommel en - geloof me - met drie kinderen is dat sowieso al een probleem. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de oudste zoon (van zestien) ook vrij minimalisch is aangelegd. Als kind was het een echte verzamelaar, maar het tij lijkt nu helemaal gekeerd. Alle overbodige spullen verwijdert hij onmiddellijk uit zijn kamer. Er is dus wel degelijk nog hoop voor moeders van kinderen met rommelige en overvolle kamers :-) Uit de grootste sloddervos kan op een gegeven moment een ordelijke puber verrijzen. Qua toebehoren voor zijn computer (die niet 'zwaar' genoeg kan zijn) is de zoon niet minimalistisch aangelegd trouwens. Zijn kamer lijkt momenteel meer op een kantoor dan op een puberkamer, maar ik klaag niet. Buiten de drie schermen en de twee computers afstoffen, heb ik er weinig poetswerk.

Maar to the point nu: ik ging het hier eigenlijk hebben over mijn nieuwste aankoop (waar ik een nachtje over heb geslapen, echt waar!), een pluizentondeuze.
Ik ben altijd wat wantrouwig ten opzichte van dat soort toestelletjes. Meestal beloven ze veel, maar doen ze weinig... en dan belanden ze - zoals we allemaal weten -  ergens in een godvergeten kast.

Omdat ik een aantal kledingstukken heb die nog wel mooi zijn, maar die door herhaaldelijke wasbeurten ook wat pluizig zijn geworden, leek het me handig om zo'n dingetje in huis te hebben.
De vraag bij dat soort toestelletjes is echter altijd: maken ze waar wat ze ons beloven? Doordat ik in het verleden al redelijk vaak ben teleurgesteld op dat gebied, ben ik een erg sceptische consument geworden.

Toen ik echter zag dat er een pluizentondeuze in de aanbieding stond bij Bl*kker voor 9,99 euro, ben ik toch overstag gegaan. Een pluspunt vond ik zeker dat het een herlaadbaar modelletje is. En misschien niet zo belangrijk, maar het ziet er ook best leuk uit vind ik. Voor zover een pluizentondeuze er leuk kan uitzien natuurlijk ;-)


Eerst heb ik het dingetje een half uurtje laten opladen, maar eigelijk kon ik bijna niet wachten om het uit te proberen. Ik had geen al te hoge verwachtingen moet ik zeggen, maar... het resultaat verraste me toch. In de positieve zin wel te verstaan!
Ik laat jullie even een voor en na foto zien van een joggingbroekje van mijn zoontje:

Voor de pluizentondueze zijn werk deed.

Na: de pluizen zijn voor het grootse deel verwijderd.

Linkerkant: met de pluizentondeuze
Rechterkant: zonder de pluizentondeuze



Ik vind het resultaat erg goed. Ik heb ook zeker niet de indruk dat je met zo'n pluizentondeuze je kleren beschadigd. Je mag wel niet te hard drukken op de stof als je er over gaat met het toestel (om beschadigingen te voorkomen), maar dat is ook helemaal niet nodig om een mooi resultaat te bekomen.
Inmiddels nam ik al meerdere kledingstukken onder handen met de pluizentondeuze en ook dat verliep naar wens. Alleen bij t-shirt stof vond ik het resultaat iets of wat tegenvallen.

Ik vind dit toestel dus zeker een aanrader! En als je door het gebruik van de pluizentondeuze je kleren kan 'vernieuwen' en dus langer kan dragen, draagt het ook weer bij tot duurzaamheid.

Ten slotte wil ik nog even meegeven dat ik dit toestel zelf aankocht en op geen enkele manier vergoed werd om deze review te schrijven.

Hebben jullie ervaring met een pluizentondeuze of met andere nuttige kleine toestellen?

Ik zou het super vinden als jullie me ook volgen op Facebook, Instagram en Pinterest!!


39 opmerkingen:

  1. Ik had nog nooit van een pluizentondeuse gehoord! Wel handig!

    Overgens hoor ik bij geen van beide groepen. ;) Ik ben iemand die kleding koopt bij de Primark en daar vervolgens zuinig op is.... Het is opzich geen extreem slechte kwaliteit, alleen mensen gooien het na een paar keer dragen vaak weg omdat ze erop uitgekeken zijn. Best zonde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk als je zegt dat het inderdaad vaak de houding van mensen is dat ze heel snel op iets uitgekeken zijn en het dan weggooien. Veel mensen kopen bijna gedachteloos in winkels als Primark omdat het zo goedkoop is... Aan iets wat je heel bewust en met zorg hebt uitgekozen hecht je vaak meer waarde.

      Verwijderen
  2. Ik hou ook niet van de winkels die jij beschrijft. Ik ga ook liever voor kwaliteit en dan maar wat duurder. Maar goed, die pluizentondeuze die doet dus goed werk!! Die broek ziet er weer super uit! Ga ik onthouden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook meer voor kwaliteit. Niet dat ik een snob ben hoor, verre van zelfs... Ik haal mijn neus bijvoorbeeld helemaal niet op voor 2de hands.

      Verwijderen
    2. Tweedehands en kringlopen vind ik ook het ultieme geluk ;) juist omdat iets wat iemand anders afdankt voor mij heel mooi en bruikbaar is.

      Verwijderen
  3. Ik gebruik dat ook soms, helaas eentje met pillen want zonder heb ik nog nooit eerder ergens gezien en ben daar toch ook content van .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo'n ding werk verbazingwekkend goed hé, en je kan natuurlik ook herlaadbare batterijen gebruiken, maar dat doe jij vast al wel ;-)

      Verwijderen
  4. Ik wist dat de pluizentondeuze bestond maar ik heb er nog nooit het resultaat van kunnen zien. Het effect wat jij laat zien door middel van de foto's vind ik echt verbluffend Milla :)

    Ik koop ook echt alleen maar wat we nodig hebben en niet meer dan dat! Dat scheelt een hoop geld en rommel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het resultaat is verrassend goed! Wie had dat nou gedacht van zo'n wegwerp artikel?
    Voor een joggingbroek vind ik het niet storend wanneer er pluizen op zitten, maar voor een nette broek (bijvoorbeeld een broek die manlief naar zijn werk aan heeft) kan het wel een uitkomst zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er al een aantal kledingstukken mee kunnen 'redden', dus het ding is zijn geld wel waard. De perfectionist in mijzelf stoort zich wel aan pluizen op een joggingbroek, erg hé.

      Verwijderen
  6. Ik heb net jouw blog ontdekt. Jij schrijft over leuke en interessante dingen. Ik word volger!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kom even buurten via Helene .Ik gebruik al zeker zo'n acht jaar [ of langer ] de pluizen tondeuse en ben er heel erg tevreden over. De batterijen gaan ook jaren mee ,deze zitten er zeker al 4 jaar in dus dat valt best mee.De winkels waar je over schrijft vond ik altijd best leuk en kwam vaak thuis met teveel rommeltjes en daar ben ik dus echt mee gestopt en kom er nog heel zelden .Bij sommige winkels is het katten eten en zijn de de katten snoepjes nog wel eens echt heel voordelig ,dus die koop ik er wel eens .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook niet heiliger dan de paus hoor ;-) dus ik koop er ook wel eens. Sponsjes om schoon te maken of schoolspullen in de Action bijvoorbeeld, of kousen in de Zeeman. Daar is ook niets mis mee vind ik, zolang je het maar niet beschouwd als wegwerpspullen voor eenmalig gebruik.

      Verwijderen
  8. Ik vind het resultaat verbluffend goed zeg! Ik zie echt enorm verschil.

    Zo'n apparaat heb ik zelf nog nooit gekocht. Meestal laat ik pluizen maar gewoon zitten. Maar nogmaals, ik vind het indrukwekkend!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ga voor kwaliteit boven kwantiteit, doe echt járen met mijn kleding. Zo'n tondeuse heb ik niet, doet wel goed z'n werk zo te zien.
    Ps, jij hebt nu reclameboodschappen op je blog? Er staat nu een uitnodiging om Afrikaanse singles te ontmoeten .... en dus niet om een potje mee te gaan kaarten ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb nu reclame... oh jee... meen je dat? Ik heb nochtans aangegeven bij adsense dat ik zulk soort reclame niet wil op mijn blog. Dankjewel om me hiervan op de hoogte te brengen.

      Verwijderen
    2. Is die reclame weg nu? Ik heb wat gewijzigd in mijn instellingen van Adsense. Zulke reclame wil ik uiteraard niet op mijn blog. Nogmaals heel erg bedankt om dit te laten weten!!

      Verwijderen
    3. Ik heb wel reclame op mijn blog sinds kort (een huisvrouw wil ook wel een klein centje bijverdienen ;-), maar zulk soort reclame wil ik absoluut niet op mijn blog.

      Verwijderen
  10. Bij mij ook hoor. Voor onderbroeken en sokken vind ik Zeeman een prima winkel.
    Verder ben ik het ook zeker eens met Daantje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lijkt me een super ding. Wij hebben van pluisjes vooral last bij de sportkledij van mijn dochter. Die kunnen we dan ook zelden doorgeven omdat het er echt niet goed meer uitziet, met zo'n pluizenvreter nog nooit gezien. Misschien toch eens overwegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kocht ooit zo'n goedkoop gevalletje en dat was geen succes. Dit is misschien wel een handig exemplaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook nog aan het twijfelen, want ze hadden ook een goedkopere versie van 5 euro... misschien maar goed dat ik die niet heb gekocht.

      Verwijderen
  13. Ik kon het eerste deel van je bloig bijna niet rijmen met het kopen van een .. wat? pluizentondeuse?!
    Maar moet zeggen, die foto's doen me bijna geloven dat ik er ook een hebben moet.. Super!

    Je vraag, daar heb ik even niet zo snel een antwoord op, nuttig klein toestel. Eh, gsm? Epileerapparaat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn epileerapparaat ligt ergens werkloos te verstoffen, zo'n marteltuig ;-) Kan jij dat verdragen? Ik houd het bij scheermesjes, maar misschien ben ik gewoon kleinzerig.

      Verwijderen
  14. Hallo Mila. Kun je hiermee ook grotere pluizen van bijvoorbeeld gebreide vesten afhalen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar volgens mij moet dat wel lukken mits je wat voorzichtig te werk gaat. Niet te hard drukken, om te voorkomen dat je de stof beschadigd.
      Ik had zelf gehoopt dat ik met de pluizentondeuze ook hondenharen kon verwijderen van kledij, maar dat lukt dus jammer genoeg niet.

      Verwijderen
    2. Hondenharen kun je goed wegkrijgen met een plakroller (waar je steeds een velletje afscheurt). O.a. IKE.A

      Verwijderen
  15. Hé ik heb vroeger (wel 15 jaar geleden) ook ooit zo'n ding gehad op batterijen. Maar die werkte voor geen meter. Maar nu ik lees ( en zie) dat deze wél goed werkt is het wel handig om er weer eentje aan te schaffen. Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze werkt inderdaad goed, alleen heb ik wel gemerkt dat het op sommige stoffen veel beter resultaat geeft dan op andere.

      Verwijderen
  16. Oh ja, ik heb ook een ontpluizer, op batterijen. Werkt wel, maar zo traaaaag... ik zie er meestal tegenop om iets groot (zoals een pull voor volwassenen) te ontpluizen. Misschien is de jouwe wel beter...
    OVer kleren kopen: basisstukken die lang meekunnen/moeten koop ik graag van goede kwaliteit, dus meestal ook wat duurder. En die vul ik aan met goedkopere zaken die wat meer modegevoelig zijn. Maar gezien mijn leeftijd doe ik dat minder en minder, en investeer ik meer en meer in goede basics.
    Voor de dochter had ik voor de zomer in extremis nog gauw kleren gekocht in de kringwinkel, kleren die vuil mochten worden op kamp, weetjewel... Wel het zijn haar lievelingskleren geworden! "Ze zitten zo lekker..." :D Ik ga dat dus vaker doen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geweldig dat je dochter zou blij is met haar kleren uit de Kringwinkel :-)

      Verwijderen
  17. Goeie tip hierboven van Wilma...heb ik nog meer nodig dan een pluizentondeuze... ;-) Maar zo'n tondeuze lijkt me wel wat... maar ik denk dat je dan wel een goeie moet hebben want er is ook veel rommel op de markt. Ooit had ik er eentje en die werkte niet goed...misschien toch nog een keertje opnieuw aanschaffen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had geluk dat ik hem net in de aanbieding kon kopen, dus de prijs viel goed mee. Ik heb hem intussen al vaak gebruikt en meestal is het resultaat prima, maar gisteren probeerde ik een vestje van redelijk dunne wol te 'ontpluizen' en dat viel tegen.

      Verwijderen
  18. Ik lees je bericht nu pas goed en zo'n pluizentondeuse kan ik goed gebruiken.
    Ooit, jaren geleden leende ik zoiets van een collega. Die was niet electrisch, maar werkte zo goed. Heb ik nooit ergens kunnen vinden. Bedankt :-)

    BeantwoordenVerwijderen